V promítací místnosti na Barrandově, sedí plukovník Pavlásek a sleduje několik záběrů z připravovaného celovečerního filmu, který chce režisér natočit podle skutečné události, případu, který se opravdu stal a vrah zůstal nevypátrán. Chce po Pavláskovi seznámení s majorem Zemanem, usiluje o názor kriminalistů na svůj připravovaný film. Režisér oba dva seznamuje s událostmi, za jakých hodlá točit. Bude natáčet na místě činu, hlavní postavu, mladou ženu, která byla znásilněna a zavražděna, má hrát dívka, která je té mrtvé velmi podobná. Navíc chce na natáčení a promítání nalákat i skutečného pachatele, ten film totiž nazval "Vrah přijde do kina". Ke svému počinu potřebuje režisér souhlas kriminalistů, nechává proto Zemanovi jeden scénář, aby si ho přečetl a pak až soudil. I přesto není Zeman z natáčení nijak nadšen. Mirek Stejskal zatím v archivu hledá informace o skutečném případu, společně to pak všichni probírají a srovnávají se scénářem. Zeman je pořád skeptický, Stejskal podává bližší informace a nacházejí menší rozpory mezi skutečností a scénářem. Pavlásek pak přemlouvá Zemana, aby se účastnil jako dozor při natáčení, ten se tomu zpočátku brání, ale po dalších rozmluvách a vzpomínání na minulost, s Pavláskem souhlasí. Pavlásek se mu přiznává, že už si podal žádost do důchodu a rád by Honzovi předal čistý stůl, ať to prý pro něj Honza udělá. Zeman tedy přilétá na letiště do Popradu, tam ho vyzvedává poručík Gajdoš, který jezdí pro filmový štáb, i on je tu jako inkognito. Zemanovi se pak představuje a říká mu, že ho právě on učil na škole kriminalistiku. Slovenští kriminalisté si myslí, že vrahem byl někdo zdejší, v Praze si zase myslí, že to byl náhodný pachatel, který se objevil a zase zmizel. Zatím štáb začíná točit, místem je chata Šuhaj, kde zavražděná bydlela. Maskér dívku nalíčí velmi věrohodně, že i číšník při pohledu na ní upustí tác. Zeman zatím rehabilituje tělo, Gajdoš mu do bazénu přichází sdělit, že se ztratil jeden scénář, svojí horlivostí vyvolává u Zemana úsměv. Ale ztráta scénáře je podivná.

Natáčení pokračuje, Zeman se ukazuje režisérovi, ten zachovává jeho inkognito a zajistí mu možnost být přímo u toho, bude vystupovat jako kompars. Poznává při tom osobu kuchaře Horňáka, ten je bývalým horolezcem a jeho manželka je vedoucí chaty Šuhaj. I on byl při tom, když se to stalo. Zeman poznává i jeho ženu, která se jeví velmi rázně, o té mladé dívce se vyjadřuje ne moc lichotivě. Večer pokračuje natáčení, Horňák chodí mezi hosty jako tenkrát a hraje na kytaru. Po natočení ale vystupuje číšník Theodor a říká, že Horňák tu tehdy nebyl, odešel si prý pro peníze a už se nevrátil. Zeman pak s Theodorem rozmlouvá, číšník říká, že s Drahotovou tenkrát mluvil, protože se podobala jeho dceři. Gajdoš zatím hledá ztracený scénář, dole v kotelně se objeví nějaký muž, mezi nimi dochází k potyčce a Gajdoš zjišťuje, že je to topič z chaty. Jeho bratra prý sebrali v Chebu kvůli pašování a on si myslí, že je tu Bezpečnost kvůli tomu. Nahoře zatím pokračuje natáčení, v jednu chvíli, kdy režisér vykládá okolnosti role hlavní postavě, Zeman vypadává z role komparsisty a zasahuje do jeho výkladu. Jeho úlet ale režisér šikovně maskuje výstupem o tom, že do natáčení může mluvit i kdejaký komparsista a pro dnešek končí natáčení. To vše, aby nebyl Zeman prozrazen svým úletem. Vše si pak v klidu spolu vyřídí v Kolibě, kam za ním Zeman s omluvou spěchá. Při víně spolu vše opět probírají. Gajdoš druhý den přiváží Zemanovi ukradený scénář, našel ho prý za chatou na smetišti topič Kovalský. Zeman mu říká, ať sežene fotoaparát Polaroid a vrátí scénář zpět na smetiště. Společně s režisérem chystá past, rozpoutají hromadné hledání scénáře, to režisér vyhlašuje v chatě Šuhaj, kde se točí.

Na fotografii ze smetiště se objeví vedoucí chaty Horňáková, to je ale pro Zemana překvapení, ona nemohla spáchat vraždu se sexuálním motivem. Od nadřízeného poručíka Gajdoše, kapitána Beňačky, se dozvídá rozdílné informace o Horňákové než ty, které mu ona o sobě řekla. Natáčení pokračuje hlavní scénou vraždy už v exteriéru pod lanovkou, odkud zavražděnou natočil turista. Na místě se objevuje i skutečný podezřelý Hrdlička, proti kterému neměli tehdy kriminalisté důkazy. Režisér ho tam zahlédne a běží s touto zprávou za Zemanem. Hrdličku pak seberou a opět ho vyslýchají. Tentokrát mluví už pravdu, s Drahotovou se skutečně viděli, měli se rádi a domluvili si schůzku, na ní už pak druhý den ale nepřišla. Kriminalisté mu moc nevěří, ale Hrdlička prý do této doby prožíval peklo a nyní mluví pravdu. Zeman se také od kapitána Beňačky dozvídá pravdu o Horňákovi, prý to není horolezec, ale jen opilec. Společně s Gajdošem je na Horňáka nalíčena past. Spolu hrají karty, Horňák ale nemá peníze a tak se potajmu vkrade do pokoje Gajdoše a chce mu je ukrást. Při odchodu ale potkává onu mladou dívku, která představuje ve filmu zavražděnou Drahotovou, ta mu vyhrožuje, že to všechno oznámí. Ve skutečnosti ho tehdy také takhle překvapila. Horňák se rozklepe a dovolává se svojí ženy. Té pak Zeman vykládá, jak to bylo ve skutečnosti. Horňák se jí svěřil co se stalo a měl strach, že se prozradí, že není horolezcem a že to ta mladá dívka ohlásí. Horňáková se ráno sebrala a šla za ní. To ona jí pak ve vzteku zavraždila a kryla pak svého manžela. Zeman potom vysvětluje mýlku, ke které došlo. Drahotová nebyla znásilněna, noc před svou smrtí byla dobrovolně s Hrdličkou, to se od něj dozvěděli až teď po letech, v jeho pravdivé výpovědi. Režisér je zklamán skutečným pozadím případu a film se tak stává jen obyčejným případem. Gajdoš pak odváží Zemana zpět na letiště. Předává mu šifru od Pavláska, která zní "stůl je volný". I on už ví, že případ je vyřešen a tak odchází v klidu do důchodu. Zeman se tak stává náčelníkem pražské kriminálky a nabízí Gajdošovi místo u sebe v Praze.


Jan Zeman: Vladimír Brabec
plk. Pavlásek: *Josef Větrovec
por. Stejskal: Ladislav Mrkvička
ppor. Gajdoš: Emil Horváth ml.
kpt. Beňačko: Elo Romančík
Monika Bětáková: Eva Sitteová
Režisér: Josef Langmiler
Horňák: *Štefan Kvietik**
Horňáková: Viera Strnisková
Karel Hrdlička/Herec Hrdlička: Jan Teplý
Theodor: Vladimír Klemens
Kovalský: Karel Dellapina
Maskér Vilda: *Václav Lohniský
Mičánek: Richard Záhorský
Hanáková: Věra Laňková
Skript: Jana Válková
Asisitent režie: Jiří Růžička
Kameraman: Josef Středa
Vrchní osvětlovač: Bohumil Koška
a další

Ideový námět: Jan Kovář
Námět a povídka: *Jan Otčenášek
Scénář: *Jan Otčenášek, *Jiří Sequens
Odborná spolupráce: Adolf Gruber, PhDr. Vlastislav Kroupa,
Jiří Čermák, František Kruml
Dramaturgové: ing. Jiří Procházka, mjr. Leoš Jirsák
Hudba: Zdeněk Liška
Text písní: Vladimír Sís
Zpívá: Josef Benedik
Nahrál: Filmový symfonický orchestr nositel vyzn. "Za zásluhy o výstavbu"
Dirigent: František Belfín
Výtvarník dekorací: akad.arch. Karel Černý
Asistent architekta: Michal Krška
Výprava: Karel Kočí
Výtvarník kostýmů: Eliška Vitvarová
Umělecký maskér: Jaroslav Čermák
Pomocný režisér: Helena Rohanová
Skript: Alena Mikeťuková, Hana Kozlová
Zástupci vedoucího výroby: Olga Mimrová, Petr Čapek, Josef Hudlička
II. Kameraman: Jan Kváča
II. režisér: Jiří Mikeťuk
Střih: ing. Josef Valušiak
Zvuk: Jiří Kejř
Výroba: Josef Císař
Kamera: *Václav Hanuš
Režie: *Jiří Sequens

*(zasloužilý umělec)
**(laureát st. ceny Kl. Gotwalda)

Vyrobilo
Filmové studio
Barrandov
pro
Československou
televizi Praha
Ústřední redakce armády,
bezpečnosti a brannosti
©1978